Olsen's Lot - a Midnight Choir fan site ! Olsen's Lot - a Midnight Choir fan site ! News and stuff ! All things Midnight Choir ! Guestbook, polls, e-mail and more ! Stuff that doesn't warrant a category of it's own !
. . . . . .
 
Printer Friendly

The Olsen's Lot release.
Click the song titles(all) to recieve streaming real media sample. You'll need a media player capable of Real's Real Media format.



Olsen's Lot release - Front Cover Tracklist (First Edition)
01. Long hard ride : 3.11
02. Sister of mercy : 4.12
03. Death second inches away : 2.58
04. My masquerade : 4.58
05. When wedding bells ring : 4.23
06. Jeff Bridges : 6.10
07. Heavy rain : 3.15
08. Sailing dark waters : 3.50
09. In the shadow of the circus : 3.29
10. The ballad of Emma DeLoner : 7.33
11. Neon moon : 3.09
12. Poisoned veins : 2.53


Tracklist (Second Edition)
01. Long hard ride : 3.12
02. Sister of mercy : 4.13
03. Death second inches away : 2.52
04. My masquerade : 5.02
05. When wedding bells ring : 4.24
06. Jeff Bridges : 6.10
07. Heavy rain : 3.15
08. Sailing dark waters : 3.50
09. In the shadow of the circus : 3.29
10. The ballad of Emma DeLoner : 7.32
11. Poisoned veins : 1.53
12. Theme from Olsen`s Lot : 1.01



Artists: Paal Flaata, Al DeLoner, Ron Olsen and Atle Aamodt
Recorded 1996 by Kevin Suggs
Stepping Stone Recordings Seattle, Washington
Produced by Chris Eckman
Mixed by Kevin Suggs
Mastered by Tony Cousins Metropolis, London
Cover Design by Union
Photos by Raymond Mosken (some photos)
Songs: 12
Duration: 50.12
1996 24:00 (Mega Records Scandinavia)



Artwork.

Olsen's Lot release - Front Cover  Olsen's Lot release - Back side  Olsen's Lot release - Booklet

Olsen's Lot release - Booklet  Olsen's Lot release - Booklet



Olsen`s Lot Album Reviews
5 reviews
1| 2| 3| 4| 5


1. Av Geir Flatøe - Stavanger Aftenblad 3. desember 1996

Telemark, Seattle - Midnight Choir
Da Midnight Choir skulle følge opp debutalbumet, siktet de mot stjernene og traff - i hvert fall Walkabouts-sjef Chris Eckman. «Olsen's Lot» (Mega), oppkalt etter en parkeringsplass i Seattle, er sterkt påvirket og inspirert av Walkabouts-lyden - en country-influert rock laget for vide landskaper og høye himler.

Med Chris Eckman deltakende på alle plan og partner Carla Torgerson involvert, kunne «Olsen's Lot» lett bli en blek Walkabouts-kopi. Når Midnight Choir isteden nærmer seg mestrene selv, skyldes det i første rekke låtskriver-egenskapene til Atle Bystrøm og stemmen til Paal Flaata. Tilsammen stiller de i klasse med Chris og Carla.

Midnight Choir serverer et knippe sanger av beste rotrock-kvalitet, fremført tett, intenst og drivende. Ved siden av Bystrøm og Flaata utgjør bassist Ron Olsen siste del av trioen, med trommeslager Atle Aamodt som et ekstra medlem. Videre dukker Walkabouts-pianist Glenn Slater opp i selskap med andre studiomusikere og et helt kobbel strykere.

Mest imponerende: Syv og et halvt minutt lange «The Ballad of Emma DeLoner», med et snev av Grant Lee Buffalos «The Hook».


#top


2. Håkon Moslet - Dagbladet 13.11.96. picture

«På debuten hørtes de ut som et bra amerikansk rootsband. Jeg håper å ta dem til et nivå som ligger over det.»

Dette sa Walkabouts-sjef Chris Eckman til Dagbladet i juli. Han snakket om norske Midnight Choir, og først nå innser vi hvor presis uttalelsen er.
På sitt andre album, det Seattle-innspilte «Olsen's Lot», befinner nemlig Skien-trioen seg på et helt annet plan enn det som kan trøkkes inn i det noe snevre og slitte roots-begrepet.
For maken til vidsynt og dyptpløyene orkester er det faktisk ikke så ofte man støter på her hjemme. Midnight Choir har utviklet seg til å bli et uhyggelig interessant band der de med stor letthet beveger seg mellom det jordnære og det episke, det knugende dystre og det radiovennlige.

Først og fremst har Atle Bystrøm, eller Al deLoner som han nå velger å kalle seg, skrevet et knippe uvanlig gode låter. Vi tenker da på den mørke og melankolske åpningsperla «Long Hard Ride», den strykerbelagte «middle of the road»-hiten «Sister Of Mercy» og den hjerteskjærende sjuminutteren «The Ballad Of Emma DeLoner».

Utover det er det åpenbart at produsent Eckman har tilført Midnight Choir den dimensjonen både han og bandet var ute etter. Det er heller ikke mulig å glemme vokalist Paal Flaata med en stemme som får kvinner til å dåne og menn til å gråte, eller noe sånt ...

Totalt sett et album det er få grunner til å overse, og da snakker vi altså både til rockerne og rootserne der ute!


#top


3. Stein Østbø - VG 13.11.96. picture

FANDEN SÅ FLAAT`A!
Anført av Paal Flaatas oppsiktsvekkende crooner-stemme, debuterte Midnight Choir for to år siden med en liten åpenbaring av en debutplate. Platen ble grusomt neglisjert, den skjebnen må for all del ikke oppfølgeren, «Olsen's Lot», lide.

For dette er intet mindre enn årets norske plate. Så dirrende dramatisk og vakker i uttrykket at man nok en gang får tilbake troen på norsk rock.

motsetning til den glimrende debutplaten, som viste innflytelse fra en rekke kanter, er «Olsen's Lot» en helhetlig og gjennomført rockeplate i bredt format.

Paal Flaata er nevnt, hans flotte vibrato i grenselandet mellom Chris Isaak og Raul Malo fra The Mavericks gir mye av identiteten til Midnight Choir, men gitarist Atle Bystrøm (eller Al DeLoner, som han kaller seg her) skriver samtidig bunnsolide låter av skyhøy kvalitet. Dessuten serverer han usedvanlig følsomt gitarspill. Trolig bruker han nervetråder til gitarstrenger.

Genistrek

Chris Eckman fra The Walkabouts har dessuten gjort en liten produsentmessig genistrek ved å tilføre strykere til Midnight Choirs sanger. Det gir uttrykket en episk og melankolsk kraft som er sjelden ikke bare i norsk musikk, men også internasjonalt.

Ballader som «My Masquerade» og «The Ballad Of Emma DeLoner», samt fulltreffere som singlen «Sisters Of Mercy» og «Jeff Bridges» gjør dette til et album det vil ta lang tid å bli kvitt.

Jeg bøyer imponert hodet. Gratulerer, gutter!


#top


4. Håvard Oppøyen - Luna Cafè e-zine 23.01.97

Since we've only spent a few weeks of 1997 yet, I've picked another album from last year for this review. Originally from Skien - the hometown of Henrik Ibsen - the threesome of Midnight Choir made their debut in 1994 with a selftitled album that was well recieved.

After gaining experience from playing some hundred gigs in small clubs around Oslo, they went across the Atlantic and recorded their first album outside Austin, Texas. This time, as a quartet, they've travelled even further. Olsens' Lot was recorded in Seattle, Washington, supervised by producer Chris Eckman of Walkabouts-fame.

Olsens' Lot was released the 4th of November, and yet again Midnight Choir shows that most of their inspiration comes from "over there"; from waste deserts, endless highways and deserted bars in the middle of nowhere.

Midnight Choir plays rootsy country-rock from the dark side of midnight, filled with melancholy and despair, but yet optimistic in some ways. The strength of Midnight Choir lays in the spacious voice of vocalist Paal Flaata; of many compared with artists like Chris Isaak, which is not all wrong. They present "The Big Music", accompanied by rather delicate string arrangements on most of their songs. All the way they're balancing the thin line between the ambitious and the pompous, and they don't always succeed; sometimes they stumble into the oh-so-typical clichés of this kind of music.

The best songs are found towards the end of the album. We have The Shadow Of The Circus, with it's gloomy, almost filmatic mood. And the epic The Ballad Of Emma deLoner is quite a beauty, with Carla Torgerson (of The Walkabouts) joining Flaata on vocals.

On most of the songs producer Chris Eckman contributes by playing synthesizers and organ, or doing some back-up vocals.

All in all; 12 songs, all written by Al deLoner (alias Atle Bystøm), from up-tempo country-rockers to tearstained ballads. Some ups, and maybe a few more downs. Music of dreaming and drifting, moody and atmospheric. As a comparison I'll mention the songwriting of Lee Clayton. I could drop a few more names, but I won't. That's for the listener to find out. (Well, I will: the slower songs on this album reminded me of Simon Bonney's much overlooked and excellent album Forever (Mute 1992) - other editor's note)

To quote some hairy South-Americans: Roots, Bloody Roots! But it ain't that bad! By the way; who's this Olsen-lad?


#top


5. PM Johnsson GP`s Skivguide - 7/3 -97 (tre av fem stjerner)

Det finns ingenting hos Midnight Choir som berättar att de kommer från Norge. Gruppen hör hemma i en amerikansk tradition, musiken andas Memphis och Nashville, låtarna refererar till såväl Chris Isaak som Charlie Rich. Både låtskrivande och sång är högklassigt, skivan är utsökt producerad av Walkabouts Chris Eckmann. Nästan femma.


#top




Random Midnight Choir Quote: And all this took place while the drunks were dancing to the rhythm, to the rhythm of the rain. (The ballad of Emma DeLoner - Olsen's Lot)