Olsen's Lot - a Midnight Choir fan site ! Olsen's Lot - a Midnight Choir fan site ! News and stuff ! All things Midnight Choir ! Guestbook, polls, e-mail and more ! Stuff that doesn't warrant a category of it's own !
. . . . . .
 
Printer Friendly

Variuos Articles
14 articles

Mørkets Poesi
Sabbatsår
Besøker hjembyen
Fulle og nedkjørte
Flaata med soloskive
About S2Records (English)
Voice of Tibet (English)
MC i Sverige
Beat Magazine
I korte trekk
Midnight Strings
Satser strykende
Mojo
Midnight Choir på nett!


1. Paal Kvamme - Bergens Tidene 25.03
Mørkets poesi

Få med deg Midnight Choirs konsert på NHH lørdag. Neste år kan du bare glemme det.

Ljubljana? Det var jo, det var jo ,hva skal jeg si. Det var , sier Atle Bystrøm og humrer sakte. Sånn er det å snakke med den kreative motoren i Midnight Choir. Det går usannsynlig tregt, han liksom sleeeeper ordene etter seg så sakte at mer tålmodige mennesker enn meg sikkert har fått lyst til å kjøre neven ned i halsen på ham og rive ordene ut av strupen.

Men bandet hans er sannsynligvis Norges mest kritikerroste rockeband noensinne, og har nettopp gitt ut sin fjerde samling med mer drama og melankoli. Når Midnight Choir lørdag avslutter UKEN2000, har telemarkstrioen fått et fjerde hjul på vognen: Den svenske trommisen Palle Krüger, kjent fra Radionettes og The Young Neils.

Men, altså: Ljubljana i Slovenia. - Det var et analogt studio. Det var derfor vi reiste dit. Det er ikke lett å finne et analogt studio som er vedlikeholdt, men der fant vi et. Som mot alle odds viste seg å være det beste studioet vi har vært i. Ganske oppsiktsvekkende, egentlig. Flygelet som stod der, var 30 år gammelt, miksebordet var håndbygget, det var Fender Rhodes, rørforsterkere, ekte plateklanger og slikt. I Lisboa (hvor "Amsterdam Stranded" ble spilt inn, red.anm) falt ting sammen hele tiden, og det tok to-tre dager å få det fikset, forteller Atle. Der bandets tre første plater var forholdsvis ulike, er stemningsbildet på "Unsung Heroine" nokså lik forgjengeren, "Amsterdam Stranded". - Jeg følte at det var mer å hente i samme kreative kurve. Lydbildet fra "Amsterdam Stranded" var viktig å beholde, samtidig er jo låtene på "Unsung Heroine" mer konvensjonelle. Når du ser på coverne, ser de nesten ut som et dobbeltalbum, sier Atle Bystrøm. - Det er litt påtakelig at ingen av platene deres er spilt inn i Norge eller med norsk produsent? - Det er ikke tilfeldig. Hver gang vi har laget plater, har hatt andre plater som utgangspunkt for hvordan vi ville låte. På den første var vi opptatt av Dave Alvin, den texas-songwriter-tradisjonen. På "Olsen’s Lot" var det bl.a. The Walkabouts’ "Satisfied Mind". På "Amsterdam Stranded" var det "Spirit Ef Eden" og "Laughing stock" med Talk Talk, sier Atle. Eller Al de Loner, som han også kaller seg.

- De tre siste platene er en trilogi, sier Atle Bystrøm plutselig. - Og Al de Loner er en litterær figur i hodet mitt. Han sitter på plateselskapets kontor i Oslo og knoter på en pc. Litt uvant, for en 29-åring av den gamle skolen. Alle låttekstene hans blir født på skrivemaskin, han unngår å ha mobiltelefon og drar gjerne jorden rundt for å finne et gammelt, analogt studio. Overgangen til pc skyldes nemlig at Atle er i gang med sitt neste prosjekt. Med litt hell kommer Midnight Choirs samlede verker snart også til å inkludere en diktsamling. Bestående av tekstene fra "Olsen’s Lot", "Amsterdam Stranded" og "Unsung Heroine". - Egentlig ser jeg på meg selv som like mye tenker som musiker. Eller mer, i grunnen. Den kreative skapelsesprosessen består like mye av tenkning. Det å spille musikken er bare en liten del av det hele. - Så de slipper billig, de andre i bandet? Han humrer, sakte. - Veldig. Veldig.

Når Midnight Choir gir ut plate, hører det nesten med til unntakene at sekserterningene ikke hagler rundt ørene på bandmedlemmene. Slik også da "Unsung Heroine" ble sluppet for noen uker siden, selv om de strålende kritikkene har vært blandet ut med noen mer reserverte. - Tenker dere på at nedturen kan komme? - Det er klart man tenker på det. Men man har en følelse i kroppen som sier når en bør tenke seg om. Jeg føler at jeg kommet til det punktet nå, at neste år tenker jeg å bruke til fordypning. Jeg trenger å studere mer, studere musikk. - Du uttalte nylig i et intervju at "vi er nok et av verdens beste band"? - Det var vel ikke sånn jeg formulerte meg. Bare at slik som situasjonen er i dag, når vi er ute og spiller, så føler jeg at vi er blant de aller beste bandene som finnes.


top


2. Erik Valebrokk - Avis1
Midnight Choir gir seg

Midnight Choir gir i disse dager ut sitt fjerde album, spiller konserter ut året og lar neste år bli sabbatsår. Om Skien-trioen vil gjenoppstå er for tidlig å si.

Unsung Herione er den avsluttende delen av en trilogi, forteller bandets låtskriver Atle Byström, eller Al DeLoner som han helst kaller seg i Midnight Choir-sammenheng.

Historien om bandet startet med et selvtitulert album i 1994, før trioen to år senere stod fram i ny drakt med albumet Olsen's Lot, produsert av Walkabouts' Chris Eckman. Det ble i sin tur fulgt opp av den svært stillfarne platen Amsterdam Stranded, som har solgt mer enn 25.000 eksemplarer og skaffet bandet en Spellemannpris.

Unsung Heroine representerer et veiskille for bandet, i den forstand at Byström føler at han må gjøre noe annerledes for å komme videre.

Det er noe jeg har hatt for meg ganske lenge. Det jeg gjør må ha en ende jeg kan strekke meg etter, og i de siste to årene har vi funnet den formen jeg ønsket av vi skulle ha. Med den nye platen er målet nådd, sier han.

Utforsker opera

De siste to årene har han benyttet til fordypning i klassisk musikk. Han har satt seg fore å utforske symfonier, opera, og konserter for forskjellige instrumenter, men har kammermusikk til gode.

Det setter ting i et litt annet perspektiv. De klassiske komponistene maler med større penselstrøk på et vis. Jeg henter også mye inspirasjon i andre kunstformer, for eksempel hos Matisse som på mange måter var en lykkens poet, slik han ble kalt. Jeg vil lage musikk uten noe som egentlig ikke trenger være der, forklarer han og nevner Herman Hesse og Thomas Mann som forfattere han beundrer, mens Bob Dylan, Leonard Cohen og Talk Talk-platen Spirit Of Eden er musikalske hjørnestener i hans tilværelse.

Veier ordene på gullvekt

En samtale med Atle Byström arter seg ikke som med andre popstjerner. Han veier hvert ord på gullvekt når han blir bedt om å snakke om musikken sin. Det er nesten så man skulle tro han ikke liker å snakke om den i det hele tatt, men det er ikke tilfelle.

Jeg liker det veldig godt, men det er viktig for meg å få fram det jeg vil si på en tydelig måte. Jeg vil ikke bli misforstått.

Dermed er det også med tydelighet vi siterer følgende passiar:
Du har ingen anelse om hvordan neste Midnight Choir-plate vil bli?
- Nei.
- Du vet ikke engang om det blir noen ny Midnight Choir-plate?
- Nei.
- Vet du hva du selv vil?
- Nei, det klarer jeg ikke svare på. Jeg vet ikke.

Hadde han visst det, hadde han sagt det. Den som lever får se


top


3. Dan Hagen - Telemarksavisa 20.05.98
Besøker hjembyen

Kvelden før Kristi himmelfartsdag - onsdag 20. mai - opptrer skiensbandet Midnight Choir på Parkbiografen i Skien. Bandet har nettopp spilt inn sitt nye album og begynner oppkjøringen til høstens plateslipp.

Midnight Choir har i de siste ukene opptrådt i Oslo og Bergen med Chris & Carla fra the Walkabouts og mottagelsen har vært overveldende, men før disse jobbene var det to år siden sist «midnattskoret» stod på ei scene.

INNLEVELSE
Midnight Choir debuterte i 1994, mens albumet «Olsen’ lot» kom i 1996. «Olsen’s lot» ble kåret til «Årets beste rockealbum» av en samlet norske presse.

Tidligere i år reiste Midnight Choir til Lisboa (Portugal) for å spille inn sin tredje studioproduksjon. Som forrige gang var produsent Chris Eckman fra the Walkabouts, teknikker var Phil Brown (har jobbet med blant andre Stones, Bob Marley og Robert Palmer).

Atle Bystrøm (Al Deloner) har skrevet låtene, mens Pål Flaata etter sigende synger med samme innlevelse og autoritet som tidligere. Tittelen på det nye albumet er «Amsterdam Stranded». Det skal være i handelen fra 15. september. Kanskje vil de som dukker opp på Parkbiografen onsdag få noen smakebiter?


top


4. Håkon Moslet - Dagbladet 25. mai 1998
Fulle og nedkjørte

Først laget de en plate som fikk kritikerne til å gå i spinn. Deretter holdt Midnight Choir på å gå til grunne. Både bandet og medlemmene. Nå tør Atle Bystrøm og co. å se dagslys igjen. -Jeg hadde valget mellom å rydde opp i livet mitt eller drekke meg ihjel, forteller den begavede låtskriveren.

Det er et åpenhjertig Midnight Choir som kommer til overflaten igjen etter to års stillhet. For etter det episke og rent ut sagt fantastiske «Olsen's Lot»-albumet I 1996- forsvant Choir helt fra offentligheten. Årsaken var at de gjennomgikk en krise som fullstendig holdt på å ta knekken på bandet.

-Vi befant oss i en veldig usunn situasjon, forteller Midnight Choir i et intervju med Dagbladet. Medlemmene i bandet slutta å snakke med hverandre, på byen gikk ryktene om at gruppa var oppløst og inntil nylig hadde de ikke gjort en konsert på over to år.

Uten dagslys på to år
-Etter den fenomenale mottakelsen som «Olsen' Lot» fikk i norsk presse, var det naturlig nok en stor skuffelse for Midnight Choir at plata ikke solgte mer enn rundt 5 000 her hjemme og at de ikke fikk innpass på et internasjonalt marked, men det er ikke dette de oppgir som hovedårsaken til den vanskelige tiden de har gått igjennom.

Olsen's Lot avsluttes med setningen «In the ruins of my world-.». Og skal vi tro Bystrøm var ikke virkeligheten så mye lysere. -Plata var dyster, nesten suicidal. Men det var litt slik det føltes også. Hadde vi reist på turnh tror jeg det kunne gått fryktelig galt, sier han.

Yoga og symfonier
Men istedenfor å gå til grunne med drikking og depresjoner, har Bystrøm & co sakte men sikkert funnet tilbake til en levelig tilværelse igjen. Rock n'roll-livet er egentlig veldig tomt. Du skal se bra ut, selge plater og skrike høyest for å få oppmerksomhet. Heldigvis har jeg funnet andre verdier- Bassist Ron Olsen, Atles bror har funnet sitt nye jeg gjennom yoga, mens Bystrøm gjennom musikken dyrker den søkende, eksistensielle siden av livet.

Ny vår
-Nå starter jeg hver dag med en symfoni. Så gjør jeg det jeg er aller mest opptatt av, nemelig skape musikk. Det er det som betyr noe. Åndelig sett har jeg aldri hatt det bedre, fastslår Bystrøm.

-Sin nye vår har Midnight Choir benyttet til å spille inn et nytt album. «Amsterdam Stranded» ble festet til tape i Lisboa i løpet av våren. Hammond-orgel, strykere og piano preger plata. Som sist har Walkabouts-sjef Chris Eckman produsert mens tekniker-legenden Phill Brown (Talk Talk, Stones, Marley etc- også har lurt i kulissene. Se opp for det som kan bli en av årets store norske, utgivelser. Amsterdam Stranded gis ut 15. september. Den 7. juni åpner de andre dag av Norwegian Wood-festivalen sammen med gjesteartist Chris Eckman.


top


5. Klaus Tvedt - Telemarksavisa 18.12.97
Flåta med soloskive

1998 blir et hektisk år for skiensvokalist Paal Flåta. I januar går han i studio for å spille inn Midnight Choirs plate nummer tre. Et par måneder seinere står soloskive på programmet.

Det blir ingen Englandstur på grenlandstrioen Midnight Choir. I steden setter Flåta, Atle Bystrøm og Ron Olsen kursen for fadoens hjemland, Portugal, på nyåret. Debutskiva «Midnight Choir» ble spilt inn i Austin, oppfølgeren «Olsen's Lot» i Seattle. I januar skal Choir-CD nummer tre spilles inn i Lisboa, i et studio som tidligere er brukt av rockedinosaurer som The Rolling Stones. Plateoppskriften er den samme som forrige gang. Chris Eckmann fra The Walkabouts produserer. Og alle låter er signert Atle Bystrøm. Det blir dystert, men kanskje ikke så mørkt som forrige gang, spår Paal Flåta.

GÅR SOLO

Enda lysere blir Paal Flåtas soloskive. Ja, jeg har lenge vært hypp på å gjøre noe annet, forteller den kommende soloartistdebutanten. Et veritabelt lag låtskrivere er mobilisert i forbindelse med soloprosjektet. Steve Wynn (Gutterball/ eks-Dream Syndicate), Tom Russel, R. C. Finnegan (låtleverandør til den første Midnight Choir-skiva) og Choir-produsent Chris Eckmann er blant de som har levert materiale til Flåta. Skiensbassisten Carsten Holt (Scream Opera/Popheads) har også bidratt med to-tre låter. Jeg tror i hvertfall jeg kommer til å bruke en av Carstens låter, sier Flåta.

IKKE ELVIS

Flåta planlegger også å gi nytt liv til et knippe gamle klassikere. Men hvilke det blir, er foreløpig ikke bestemt. Jeg kommer til å sjekke ut mange låter før jeg går i studio, men jeg veit såpass mye at det ikke blir standardlåter fra Elvis- repertoaret. Elvis-låter er noe jeg har lyst til å spare til en seinere anledning, røper den Presley-glade vokalisten. Flåtas debut som soloartist vil antakelig bli spilt inn i Oslo i løpet av våren. Noen utgivelsesdato er ikke bestemt. Det blir opptil Mega Records å avgjøre slipprekkefølgen av Midnight Choir og Flåtas CD-er.

SUNT

Jeg tror det er sunt å gjøre noe annet, noe utenom Midnight Choir. Men hvilken retning soloprosjektet tar, har jeg ikke klart for meg, framholder Paal Flåta. New York-bassisten Billy Troiani, som blant annet har spilt med Tom Russel, er en av de som har sagt ja til å backe opp skiensvokalisten. Flåta jakter nå på flere støttespillere. Ja, blant annet leiter jeg etter en produsent, forteller Paal Flåta.


top


6. Press Release - 12 OCTOBER 1998
Air CHRYSALIS Norway AS

Terje Engen and Air Chrysalis Scandinavia have begun a 50/50 publishing joint venture to be known as Air Chrysalis Norway AS, a new music publisher with major creative ambitions to help Norwegian music in the future - both in Norway and internationally.

Lars Wiggman, managing director of Air Chrysalis Scandinavia in Stockholm, visited Oslo last week to launch the new Norwegian publishing venture. Air Chrysalis Norway’s first signing is Joachim Nielsen, a major Norwegian artist, best known from acts such as Jokke & Valentinerne. Other signings are currently under discussion.

Air Chrysalis Scandinavia (formerly Air Music) was started in 1969 by legendary Swedish publisher Sture Borgedahl and the no less legendary Beatles producer George Martin (Air London). Sture Borgedahl is today a board member of Air Chrysalis and Sir George Martin is on the board of Chrysalis PLC – the independent music, radio and TV organization of which Air Chrysalis is a part.

Terje Engen established Sonet Norsk Grammofon AS in 1983 and pushed the company forward to a leading position in local Norwegian music during the eighties and nineties. Artists such as DeLillos, Jokke & Valentinerne, Raga Rockers, Di Derre, Somebody’s Darling, Midnight Choir and others were all signed to Sonet by Engen. Raga Rockers, Midnight Choir, Halvdan Sivertsen and the Swedish hip hop group The Latin Kings are amongst artists currently signed to Engen’s new label S2 Records.

Engen, who has also been managing director for Sonet Grammofon AB in Sweden (1993-1995) and Mega Records, Stockholm (1995-1996), started his own production company S2 in January this year.

"The publishing business has been instrumental in the enormous development and success of new Swedish artists and writers and the Swedish music industry in general. The Swedish music business’ huge international presence is due in no small part to Swedish music publishers. From my time in Stockholm I know that publishers often discover and nurture new talent long before record companies become involved. It is a fantastic opportunity to be able to work in a team of Swedish friends and colleagues I know and respect – and who also run the most interesting Swedish publishing company of the day. And the Chrysalis name will always have a special ring for me and all other former Sonet employees,", says Engen.

In Scandinavia Air Chrysalis represents many important international music publishing companies like Chrysalis Music, Bug, Hamstein, J Albert & Son, Essex (TRO / Westminster Music), TMP, Greensleeves , Memory Lane, Bucks Music, Rive Droite Music, Avatar and Sunset Boulevard Entertainment.

During the nineties Air Chrysalis has markedly increased its activity in the Swedish market with resulting success both within and outside Sweden. Currently the publisher has achieved Gold status in the U.S. with the Number 5 Billboard Hot 100 hit "Because Of You" (98 Degrees/Motown). The tune was written and produced by Swede Anders Bagge who has also worked with acts as diverse as Robyn, Jennifer Brown, Fatima Rainey, Laila and Deetah.

Air Chrysalis has also contributed to the local and international success of numerous other Scandinavian artists and writers including De De (gold in Japan), The Trampolines, (gold and platinum in Japan), Millencolin, Weeping Willows, Pierre J, Bertine Zetlitz, Grass Show, Liberator and Paul Rein.

In 1996 Dreamworld’s single "Movin' Up" sold gold in Australia and in 1993 Legacy Of Sound’s "Happy" achieved Billboard chart status. During 1999 U.S. releases are scheduled for Baxter (Maverick) and Laila (Motown).

Sheet music production is a vital part of Air´s business. The company is also the occasional producer of records. Artists such as Barbro Hörberg, Adolphson-Falk, Monica Törnell, Perssons Pack and Dreamworld have been released with success.


top


7. Press Release - Thursday, February 18, 1999
Press Release from Voice of Tibet

New Voice of Tibet (VOT) web-site: www.voti.com with features from the extracts from VOT last support concert in Oslo.

VOT has set up a new web-site in addition to the present www.vot.org (which offers VOTs daily 30 mins. programmes aired on short wave to Tibet on real audio), including an updated programme archive containing the last seven days programmes. The new web-site provides more detailed information about Voice of Tibets activities. and in addition VOT is planning to offer a brief presentation of the daily programme headlines in English text with link to the real audio service. By introducing the new web-site VOT aims to provide a better service to the real audio listeners as well as to the Tibet Support groups and others engaged for Tibet worldwide. It is also VOTs hope that the new service will encourage more Support Groups and others to provide VOT with informed on Tibet related news and events taking place in their country/region.

As part the efforts to secure the continuation of the VOT radio, a support concert was held in Oslo on Saturday 6 February. Among the artists(for free) were Chaksam-pa (also mixed with Sami musicians), Nils Petter Molvaer & band (who also performed at the 10 March 1998 concert in Dharamsala), Midnight Choir, Kari Rueslaatten, Getaway People and VeDaKi (musicians from Senegal, Russia and India).

Extracts from VOT support concert on internet

Voice of Tibet informed its real audio listeners that the VOT support concert in Oslo on 6th February were to be put live on the internet. Because of line and server problems this service did not work properly before 30 mins. into the concert. In addition logging on to the site became very difficult for many viewers, for which we are very sorry.

To make up for these problems VOT has put highlights from the concert on real audio/video at www.voti.com

From this web-site everybody interested can log on and click to play parts of each artists performances. What is needed is a soundcard and loudspeakers following the computer. Those lacking the software (Realplayer) to play real audio/video can download the needed software from the same web-site. The Opening of the concert starts with a joint performance by Chaksam-pa and the Sami artist Laara Stinnerbom. Then there is an option to play extracts from Midnight Choir and N. P. Molvaer. The whole Chaksam-pa performance, roughly 20 mins., is put as a separate heading - to click and play.

For more information please check out: www.voti.com or e-mail Voice of Tibet: voti@online.no


top


8. Arild Rønsen - Nettpuls 25.05.99
Midnight Choir breaker i Sverige?

Norsk musikk er vanligvis ikke gjenstand for annet enn latter og/eller forbigåelse i svensk presse. Men kanskje har vi endelig et band på gang, som kan slå også hos söta bror? Det handler om Midnight Choir.


Deres Spellemanpris-belønte “Amsterdam Stranded” (S2 Records/distr.: NMW) er nylig sluppet i Sverige, og aldri – aldri – har ei norsk skive blitt mottatt på samme vis. Her er utdrag av et knippe kritikker:

... nagot som får det att kännas som att när AMSTERDAM STRANDED spelas, händer det inget bättre nagon annanstans pa jorden...
Peter Sjöblom, MAGAZINE GROOVE

...et album med en storslagenhet, skönhet og mäktig lågmelthet som bara är sa där otäckt bra, det här är inget annat än ett rigtigt storverk…
Camilla Larsson, GÖTEBORGSTIDNINGEN

...Paal Flaata har en av dom vacraste röster vi hört pa lenge…musiken är nestan sakralt vacker…
Per Hägred, KVÄLLSPOSTEN

...något av det bästa jag hört pa väldigt länge…
Örjan Hulten, NÖJESGUIDEN

...Bedarande toner och stor passion…det är en strålande skiva att slappa av till, med benen uppdragna i soffan, med en kopp te och en varm filt...
Daniel Carlsson, VÄSTERBOTTEN-KURIREN

...den bästa norska plattan jag hört ….
Kalle Dixelius, DAGENS NYHETER

...det är bara att falla in i den norska hyllningskören…
Christer Paulstrup, KRISTIANSTADSBLADET

...föreställ er att Weeping Willows hade växt upp vid en fjord och luffad omkring några ar i USA…så låter Midnight Choir….
PM Jönsson, GÖTEBORGSPOSTEN


top


9. Review in Beat Magazine No.1 2000

Tenk deg at Nostradamus, eller en av de andre tullebukkene som fortalte oss at verden skulle gå under sånn cirka ved inngangen til år 2000, hadde fått rett.
Tenk deg videre at du sto der ved panoramavinduene og skuet ut på et ragnarok som kom stadig nærmere. Med en god havaneser og et glass utsøkt drikke i hendene. Hvilken musikk ville du fylt øyeblikket med?
For min del ville Midnight Choirs Amsterdam Stranded vært på listen over klare alternativer. Skulle skrekkscenariet heller inntreffe kommende nyttårsaften er Unsung Heroine mitt foreløpige førstevalg. For om grenlandstrioen (utvidet med Palle Kruger på trommer) med sin forrige utgivelse nesten satte ny standard for hvor flotte plater det er mulig å lage, har de med sin siste utgivelse spunnet videre og blitt enda bedre, på alle måter.

Spranget fra Amsterdam... til Unsung... er ikke så voldsomt stort, men det er der, og det er essensielt.
For å forklare forskjellene på de to albumene på en enkel måte kan man si at dersom de hadde utgjort hver sin halvpart av et dobbelalbum, ville Amsterdam... vært den litt søkende og til tider også en smule for svevende delen, mens Unsung... ville fremstått som den mer fokuserte, med en strammere regi over arrangementene og melodiene. Det hadde i grunnen vært et sabla bra dobbelalbum...

Nå må ikke dette forstås dithen at Midnight Choir på sitt siste verk unnlater å tøye sine låter, det gjør de nemlig, bare ikke helt på samme måte som sist. De virker rett og slett mer... fokuserte, ja. Et annet element ved Unsung... er at bandet virker å bevege seg litt tilbake til røttene, til den countrysfæren som lå som fundament for albumet Olsen`s Lot. Dette lar seg høre i blant annet "Double Blank", åpningskuttet som også har islett av irske toner i felespillet. At bandet har valgt å slippe denne låten som første single fra albumet er fullt forståelig. At de også peker nese av norsk radiovirkelighet gjennom dette (låten er drøye seks minutter lang) gjør bare valget enda mer perfekt, all den tid de fortsatt forlanger å få oppmerksomhet på sine egne premisser og ikke i forhold til latterlige treminuttersregler.

Electric Rain kommer som spor to. Her holdes kanalene til gamle helter innen country- -folk-rock fortsatt åpne, og man kommer på flere utgivelser innen genren denne kunne sklidd direkte inn på. Var det noen som nevnte et islett Roger McGuinn og The Byrds ...?

Albumets korteste låt blir servert som tredjespor.
Where Love Resides viser bandet fra en noe mer monoton side, med vokalist Paal Flaata i de dypere regioner av stemmeleiet. Vakkert jo, men ikke blant platens gyldneste øyeblikk.

Snow In Berlin åpner med noe som låter som programmerte lyder, før et gitarriff som er mer Neil Young enn mannen selv har vært de siste ti årene fremkaller det store gliset. Idet låten kommer skikkelig i gang viser den seg å være en medrivende og salig gyngende sak som setter hørefoten i sving før den fører deg inn i et vuggende velbehag. Blant albumets aller beste spor.

Midnight Choir har tidligere hatt besøk av Carla Torgerson på vokal.
I Empty Streets deler hun igjen mikrofonen med Flaata med stort hell. De to stemmene står godt til hverandre, og i noe som er mer en samsang enn en tradisjonell duett utfyller de hverandre med de nødvendige spenninger og harmonier.
Noe av det samme skjer i Violence Of The World, men her er Torgersons vokal holdt i bakgrunnen som rent kor. Også dette fungerer til alles tilfredsstillelse, selv om låten som såden nok er den av albumets ni kutt (ti på førsteopplaget) som gjør minst inntrykk idet den glir forbi.

Med West Virginia søker Midnight Choir direkte tilbake til Amsterdam...
Fra åpningen med et enkelt piano under Flaatas stemme er det klart at man vil bli tatt med på en svevende reise inn i låtskriver Atle Bystrøms verden. Det forsiktige kompet som smyger seg inn sender tankene til sene nattetimer på små New York-klubber. Så legges det på et munnspill, og Neil Young sniker seg igjen inn i bakhodet før en mutet trompet atter farger lydbildet blått. Effektfullt og vakkert i en låt som med sine fem og et halvt minutts spilletid faktisk virker en smule amputert. Her kunne bandet med fordel tøyd strikken noe mer.

Painting By Matisse er akustisk gitar, munnspill, fele og vokal - sånn til å begynne med. Og det er den enkle figuren som spilles på den akustiske gitaren som holder tråden i låten inntil den etter drøyt fem minutter oppløses og går over i et svevende arrangement med strykere som det bærende element. Dette blir gradvis mer frenetisk til tonene har kvernet seg inn bak pannelappen i en om ikke vakker, så i alle fall ganske lekker lek med buer mot strenger. Låten er oppgitt å være 9 minutter og 43 sekunder lang.
Den lange ut-toningen , der fadeknappen står så godt som i bånn nesten hele det siste minuttet, er en perfekt pause før bandet slipper løs albumets mest bemerkelsesverdige - og beste - låt. Fullt forståelig har denne også gitt navn til albumet.

Av alle ting går Midnight Choir her dypere inn i et coolt og jazzy terreng - vi får assosiasjoner til blant annet Tindersticks - der de til fulle viser at de har en genuin fingerspissfølelse for hvordan de skal lokke sine lyttere inn i de stemninger de ønsker å fange dem i. Og her er stemningen blå, men uten å være trist. Snarere er det en melankolsk, men håpefull og lett undrende tone her som underbygges gjennom teksten. These are the days where love will find a new heart beating next to mine synger Flaata så inderlig at det bare må være en ny kvinne eller et barn det er snakk om. Vi snakker vakkert i klump-i-halsen-klassen.

Førsteopplaget av albumet inneholder også bonussporet Spirtiual som viser en søkende og lett desperat side av låtskriver Bystrøm. Han heller mot gospeltradisjonen med tekstlinjer som Jesus, I don't wanna die alone, og han kommer fra det med mer enn æren i behold. Låten er i seg selv et sterkt argument for å ikke vente med å investere i denne platen. En plate jeg vil påstå er Midnight Choirs beste til dato, og nok et bevis på at man ikke trenger å dra lenger enn til Grenland for å finne noen av de mest interessante artistene i verden i dag.

Tor Marthinussen
Beat


top


10. I korte trekk - Dagbladet 1998

Denne trioen fra Skien er et av de mest kritikerroste norske bandene på 90-tallet. Paal Flaata (sang) og brødrene Ron Olsen (bass) og låtskriver Atle «Al DeLoner» Byström (gitar, piano) var nærmest for Gamla-husband å regne da deres selvtitulerte debutalbum, spilt inn i USA, ble sluppet på tampen av 1994. Med egne låter som «Talk To Me» og «What Am I Worth To You» (skrevet sammen med RC Finnigan) parret med fine versjoner av Gene Clarks «Gypsy Rider» og Richard Thompsons «Turning Of The Tide», plasserte trioen seg i et mykt og lett tilgjengelig countryrock-landskap, dog uten å nå ut til det store publikum.

Bandet gjennomførte en markant stilendring på oppfølgeralbumet «Olsen's Lot». Platen ble spilt inn i Seattle med Walkabouts-sjefen Chris Eckman som overoppsynsmann, og resultatet var en dyster og melankolsk, men likevel iørefallende samling sanger med vakre strykerarrangementer. Dagbladet ga platen terningkast fem, og mente om «Olsen's Lot» at det var «et album det er få grunner til å overse».

Kritikerskryt og et platesalg på 5000 eks. var likevel ikke nok til å få Midnight Choir helt fram i lyset. Tvert i mot, bandet forsvant fra offentligheten, og først i et åpenhjertig intervju med Dagbladet i forkant av tredjeplaten «Amsterdam Stranded» løftet Atle Byström & co. på sløret. «Hadde vi reist på turné, tror jeg det kunne gått fryktelig galt», sa Byström, og avslørte samtidig at perioden etter «Olsen's Lot» var preget av mye drikking og mye depresjoner.

Men det ble i hvert fall en fin plate ut av det hele, mente et samlet kritikerkorps. De kåret «Amsterdam Stranded» til 1998s beste norske plate etter en nesten utenkelig flodbølge med seksere. Igjen satt Chris Eckman bak spakene - denne gangen i studio i Portugal - og platen fulgte opp de orkestrale og melankolske temaene fra «Olsen's Lot» ved å ta dem enda et steg lenger.


top


11. Midnight Strings - Telemarksavisa 21.08.99

Spleis Midnight Choir og strykekvartetten Strinda Strings, og du får melankolsk rock med klassisk tilsnitt. Første smakebit på samarbeidsprosjektet blir å høre i Parkbiografen i Skien 6. oktober.

Grenlandstrioen Midnight Choir har lagt et hektisk plate- og konsertår bak seg. Nå står nye utfordringer for tur. I disse dager siver lydene fra siste prosjekt ut gjennom et balkongvindu i Trondheimsveien i Oslo. Koret er på øving. Sammen med Strinda Strings. En kvartett oppkalt etter opphavsstedet i Trøndelag. Gamle og nye Choir-låter kles opp på nytt. Det er dette Rikskonsertene kaller "det beste innen norsk Musikk".

Og det er Rikskonsertene som nå sender Midnight Choirs Atle Bystrøm, Paal Flåta og Ron Olsen, de fire i Strinda Strings og trommis Palle Krüger land og strand rundt. I alt 16 konserter står på programmet, i tillegg til en utenomopptreden på Down on the Farm-festivalen i Halden 3. september. Kunstnerisk ansvarlig for prosjektet er Helge Gaarder, kjent fra det legendariske norske pønkbandet Kjøtt. Småpønkete ser det også ut når vi er på visitt hjemme hos Øystein Imsen, bratsjist i Strinda Strings. Et omkalfatra soverom fungerer som provisorisk øvingslokale. Det eneste som bryter med den småmelankolske stemninga, er det skarpe formiddagslyset fra en hissig høstsol.

YOUNG OG GAMMELT
Vi tar'n først bare med strykere. Ubesudla, gliser Tormod Tvete Vik i Strinda Strings. Midnattskorets Atle Bystrøm dytter hodet sakte framover som svar. Straks etter får vi høre to nye Bystrøm-låter, "Painting By Matisse" og "Deeper Than Deep", melodiske saker, ikke så ulikt dem som fant veien til det kritikerroste albumet "Amsterdam Stranded". Hva som blir å høre på konsertene i høst er imidlertid ikke helt klart ennå. - Det blir en del fra "Amsterdam Stranded" og noe fra de to første platene våre, forteller Midnight Choir-vokalist Paal Flåta. - Og kanskje noe nytt, legger Bystrøm til. Du skal heller ikke bli overraska om det dukker opp noen gamle svisker. Som Neil Youngs "Only Love Can Break Your Heart", for eksempel.

MANGE STRENGER
Det er ikke første gang Midnight Choir bruker strykere. Både "Olsen's Lot" fra 1996 og fjorårets "Amsterdam Stranded" har innslag av "stings". Atle Bystrøm vedgår gjerne at han har blitt en "addict". - Har du brukt strykere en gang, er det ikke så lett å slutte. Men dette er første gang vi samarbeider med en strykekvartett helt fra starten av. Strinda Strings er på sin side heller ikke fremmed for populærmusikkens verden. De lever nok av det de kaller taffel-oppdrag for næringslivet, men har også jobba med og for blant andre Dumdum Boys, Halfdan Sivertsen og Paal Waaktaar. Likevel ser de på samarbeidet med Midnight Choir som spesielt. - Her er vi med på hele skapelsesprosessen. Vi kaster ideer fram og tilbake over instrumentene, og bruker klipp-og-lim-metoden. Utfordringa blir å få fram variasjonene i musikken, vise at det går an å orkestrere denne type musikk på spennende vis, mener strykekvartettens arrangements-overhode, Tormod Tvete Vik.

NY PLATE
Noen av låtene fra Rikskonsert-prosjektet blir muligens også å finne på Midnight Choirs neste plate. For i desember pakker trioen sekkene og setter kursen for London. Tid er booka i Elvis Costellos East Sussex Studio. Chris Eckmann fra plateaktuelle The Walkabouts blir produsent for tredje gang på rad. Lydsjefen fra "Amsterdam Stranded", tidligere Talk Talk-tekniker Phill Brown, blir også med på en ny runde. - Vi har mye nytt materiale på gang. Problemet er bare å finne ut hva som fungerer, sier Bystrøm. - Mye er halvferdig, men sånn skal det også være, mener Flåta.

Like svevende er de to om hvordan det hele kommer til å låte. - Tradisjonen tro blir det sikkert noe helt annet enn det vi hadde tenkt oss på forhånd, spår Bystrøm. Planen er i hvert fall at Midnight Choir-skive nummer fire skal være i butikkene våren år 2000.


top


12. Midnight Choir satser strykende - Varden 05.10.1999

Å få lydbildet til å gå i hop er utfordringen når Midnight Choir går på scenen med strykekvartetten Strinda Strings. Det er mye som skal klaffe før turnestart i morgen.

Det ser kaotisk ut på scenen i Parkbiografen, men i morgen kveld er midnattskor-gutta klare med det største, mest avanserte konsertopplegget de noensinne har lagt ut på. I hele oktober skal grenlandsbandet reise rundt på spillesteder i Norge, fra Skien til Tromsø, Oslo, Bergen og Stavanger. Og ikke alene denne gang. Med seg på scenen har de fire klassiske musikere på fiolin, bratsj og cello. Strinda Strings, som kvartetten kaller seg har vist seg å spille like spenstig med popstjerner som klassiske mestre.

Mer bråk

Siden vi bråker en del mer enn dem så vi må vi være ekstra nøye med å få lydbildet til å stemme, sier Paal Flaata. Det er mange biter som skal på plass og det jobbes det for tiden hektisk med. Turneen er et kjempeløft for bandet som akkurat i disse dager slipper den kritikerroste plata Amsterdam Stranded ut på det europeiske markedet. Det er ingen spesiell kampanje rundt det. Bandet er bare glad for at plata deres blir tilgjengelig for et større publikum. Amsterdam Stranded ble som kjent kåret til "Årets beste norske plate" som stakk av med rockens Spelemannspris i fjor. Til nå er 20.000 album solgt i Norge.

I desember går Midnight Choir i studio igjen. Det skjer i Sussex, England og plata skal etter planen ut allerede i februar til neste år. Målet er å legge ut på turne i Europa neste sommer.

Høstens turne er kommet i stand takket være offentlig støtte. Uten Rikskonsertene i ryggen hadde vi ikke klart dette, sier Atle Bystrøm. Foruten Strinda Strings reiser egen lyd og lysmann med på turneen som opererer med et budsjett i halv million klassen. Etter åpningskonserten i Skien onsdag står konsert publikummet på Kroa i Bø for tur. Turneen avsluttes i Stavanger 30. oktober.


top


13. Midnight Choir får skamros i England - Telemarksavisa 08.03.00

Vokalist Paal Flåta har en klar fordel framfor sine amerikanske helter i samtiden. Med en stemme som får Scott Walker til å høres ut som Little Jimmy Osmond,er han i stand til å synge hele gjengen ned i en pløsete Stetson - hatt

Det er den kjente engelske musikkjournalisten Johnny Black som skriver dette i mars nummeret av musikktidsskriftet Mojo. Black ligger sjøl på boktoppen over de mestselgende bøkene om musikk for tida med sin nyutgitte biografi om Jimi Hendrix.

Skien, Tennessee
Black sparer ikke på konfekten i sin anmeldelse av Midnight Choirs forrige plate, «Amsterdam Stranded», som nå plugges for alvor i Storbrittania. Alle som trekker en linje fra Hank Williams via Patsy Cline til Gene Clark, Wilco og Lambchop, vil rygge når de oppdager at sporet plutselig driver over Atlanterhavet og ender opp i Norge. Men for tida er det der den mest hjerterivende og vakre alternative country - rocken lages.

Ensomhetens sølete elver
Bandet roses også opp i skyene for sine komposisjoner, for produksjonen til Chris Eckman, og ikke minst for strengearrangementene som sammenlignes med Jack Nitzche på sitt beste.

Johnny Black avslutter for øvrig med en advarsel til leserne: dersom du en sein natt setter deg ned å lytter til Midnight Choir, så sørg for at du har gitt fra deg alle barberbladene i nærheten. Hvis ikke er sjansen stor for at du blir dratt ned i ensomhetens sølete elver av dette bandet som altså utropes til å forvalte den alternative country - musikkens arvesølv.


top


14. Midnight Choir møtte nettet.
Tirsdag 22. desember 1998 - Dagbladet

Midnight Choir møtte mannsterke opp da de møtte nettet. Og et samlet band kunne love mange godbiter i tiden framover. De har store mengder uutgitt materiale og allerde til våren drar de i studio på nytt.

Det kritikerroste bandet har en vokalist «som får kvinner til å dåne og menn til å gråte», skal vi tro Dagladets anmelder Håkon Moslet, som falt i staver både over Olsen's Lot (1996) og årets Amsterdamn Stranded. Bandet beskrives som noe av det beste som er i Norge akkurat nå. Og det er leserne enige i skal vi tro «spørsmålene» som kom inn under nettmøtet. For det var vanselig å finne spørsmålene blant all rosen. Men noe var det da å svare på.

Mesterverk.
Vil bare takke for en utrolig bra konsert i går.... Hvordan lager man et slikt mesterverk, som platen Amsterdam Stranded er? Hvordan er det mulig å kun lage bra låter?
Tim van Sager

Hei,Tim Det er som regel skrevet 30-40 låter før man kommer frem til ett album. Alle disse låtene er spilt inn i en eller annen form .Demos,rehearsals ,etc... Alle låtene på "Amsterdam stranded" er "demoed" i minst 2 versioner. Det har etterhvert opparbeidet seg et ganske stort arkiv med slikt uutgitt materiale. Kanskje vi en dag samler disse for utgivelse? Vi i bandet refererer ofte til "det berømmelige box-settet" (Les:"Denne låta sparer vi til box-settet.....") Tiden vil da vise om vi "kun lagde bra låter"... Ønsker deg en riktig så god jul.
Al

Fire cd'er.
Hei Her om dagen, under julehandelen, kjøpte jeg fire cd'er av Amsterdam Stranded. En til meg selv, en til bruttern, en til bruttern til rypa mi og en til dama til fattern hennes. Er dere fornøyde med det eller? kb
kyrre

Helt klart.
Paal

Musikkpressen.
Dere har fått utrolig god kritikk av norske musikkjournalister for deres "Amsterdam Stranded",er dere enig at dere har laget ei feilfri plate og hvordan blir det å forholde seg til så mye skryt?
alf h aronsen

Det kan jo bli for mye skryt noen ganger, det kan bli litt vanskelig å forholde seg til det. Men det er ikke noe å klage over.
Paal

Kirkekonserter?
Til Dagsavisen lufter dere tanken om aa holde kirkekonserter om anledningen byr seg. Er det kommet noe mer konkret ut av de planene?
Øystein Lia

Nei, det har det ikke foreløpig.
Paal

God Jul.
Hei, det er så fint og det er SÅ fortjent!!!! Hadde en alldeles vannvittig kveld på Rockefeller i går. Jeg gleder meg til det som kommer.
Gunnar

God jul Gunnar, og ellers takk.
Paal

Skien.
Hei igjen, Jeg er ikke datteren til Jerry... :) Blir det noen konsert i Skien i julen?
Charlotte Garcia

Jeg skal spille med mitt gamle band, Paal & Paal, på Lundetangen 3. dag.
Paal

Like a drunk in a midnight choir.
Gratulerer med fortjent mottakelse av "Amsterdam Stranded" og glimrende konsert på Mars for en stund siden! Vil samarbeidet med Chris Eckman fortsette i fremtiden, og i hvilken grad har dette samarbeidet påvirket musikken til Midnight Choir?
Vegard Isdahl

Takk for det. Vi skal i hvert fall gjøre en plate til med Eckman.
Paal

Rikdom & Berømmelse.
Hva skal dere gjøre hvis dere blir skikkelig skikkelig KJEMPE berømte? Er det et ønske?(det vil jeg forresten) Prøver dere å formidle et spesielt budskap gjennom musikken deres? Kan jeg få en CD? (har brukt opp alle penga mine og får den sikkert ikke til jul..)
Mari

Vi ER berømte, i hvert fall i huet. Vi formidler fred og kjærlighet.
Paal

Stående applaus.
Hei Var (som den heldiggrisen jeg er) på konserten deres igår. Det var meget bra, og jeg registrerte bl.a. at damen ved siden av meg satt der under konserten med tårer i øyekroken. Da har dere gjort jobben deres må jeg si. Er dere forøvrig vant med stående applaus etter konsertene deres? Selger den siste platen deres bra? Uansett, lykke til videre.
burell

Ja, og nei.
Ron

Er dere flinke?
Er dere flinke og lager dere bra musikk?
Christian Langvatn

Mhmm.
Paal

Lonely and blue.
Hei Takk for fantastiske plater, har akkurat kjøpt deres to siste og jeg må vel bare bøye meg i støvet i si at dette er det beste jeg har hørt på lenge.... Lurte forøvrig på et par ting: Er det riktig at dere så til de grader er herjet av kjærlighetssorg og desperasjon, eller er det bare rykter igangsatt av avisene? Synes dere holder til i samme gate som noen av mine andre favoritter, Chris Isaak, Roy Orbison m.fl. Er dere inspirerte av disse, har dere eventuelle tips til meg om andre artister innen samme genre? kb
burell

Vi er veldig herjet av kjærlighetssorg og depresjoner....Skaff deg forøvrig Jeff Buckley - den med coverversjonen av Leonard Cohens HALLELULJA.....Vakkert...
Paal

Hmmmm....
Jeg har dessverre ikke fått høre på musikken deres enda, men jeg sitter med en følelse av at det jeg kommer til å høre er et perfeksjonert helvete som oser av faenskap og lidelse. Genialt - med andre ord. Er låtskriveren enig i denne beskrivelsen ? Tusen takk for at dere kommer sprutende inn i norsk musikkmiljø, i en tid der dance og hip-hop er i ferd med å ødelegge det lille som er av eventuell musikalsk intelligens blant oss huleboere. TAKK SKAL DERE HA !!!
Jo Inge Frøytlog

Hei, Jo, Inge "Perfeksjonert helvete", er en bra beskrivelse God lytteropplevelse- Use headphones! Merry X-mas!!
Al

Gram Parson.
Jeg synes musikken deres har klare referanser til den største av alle innenfor alternativ amerikansk country, Gram Parson. Også han hadde klare religiøse overtoner i sine "triste" sanger. Hvilke forhold har dere til Gram Parson ? Er det aktuelt å gjøre en cover av en av hans låter (f.eks. "For you") ? Jeg tror det ville fungert.
Stig

Er fan av Flying Burrito Brothers... Takk for tipset, skal tenke på det.
Paal

Gitaren til Pål.
Jeg heter Ida og er 11 år. Jeg har hørt cd-platen og syns den er fin.Jeg lurer på om Pål bestandig må bære gitaren sin selv,eller om noen noengang tilbyr seg å hjelpe han. Hilsen Ida Magnhild!
Ida

Det hender jeg får hjelp. God Jul Ida,
Paal

Julesanger.
Kan den ulende & jamrende vokalisten i Midnight Choir, i disse juletider, forskjellen på O`holy night og Glade Jul? Ha en koselig jul og tvi,tvi den 19.feb.
Jentunge i S.fjord

Egentlig ikke - men jeg spiller O HELGA NATT med Jussi Bjørling hver dag...... vgbhjkb
Paal

Hjemmesider.
Hei, når kommer hjemmesidene deres opp igjen? Veldig bra konsert i går forresten!! :o)
Charlotte Garcia

Den er klar i løpet av få dager. Er du dattra til Jerry Garcia?
Paal

Knall-konsert!
Hei Midnight Choir! Takker for en sinnsykt bra konsert på Rockefeller i kveld...jeg har lenge vært en svoren Walkabouts/Chris & Carla - fan, men nå i det siste syntes jeg dere faktisk overgår disse storhetene!!! Et spørsmål til slutt : hvorfor har dere ikke tekster på skivene deres ? ehhh...det er vel det eneste som mangler... OK....ikke drøy for lenge med å komme tilbake til Oslo! hadet!
Espen

Hei, Espen Det blir ikke altfor lenge til neste Oslo besøk. Den 28.desember holder vi en intim konsert på Smuget.
Al

Nyforelskede.
Bør nyforelskede par få den siste plata deres i julegave?
Hans M. Tonstad

Ja, helt klart! Den må forøvrig høres liggende......
Paal

Trist.
Hva er det tristeste som fins?
Stein Beck

Tja... en verden uten kjærlighet.....
Paal

Bandnavn inspirert av Cohen?
Jeg har et spørsmål som går på bandnavnet: Har dere tatt navnet deres etter en Leonard Cohen låt? "Like a bird on a wire, like a drunk in a midnight choir" Vennlig hilsen Øystein
Øystein Lia

Hei, Øystein. "Midnight Choir" er, som du tror, hentet fra Leonard Choen`s "Bird on a wire". "Songs from a room" er forøvrig blandt mine favorittplater.
Al


top




Random Midnight Choir Quote: They've been digging a hole in the water for me and you. (Will You Carry Me Across The Water? - Waiting For The Bricks To Fall)